به گزارش سینماپرس، هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی نیمه نخست آذر ماه سال جاری قرار است در تهران برگزار خواهد شد. مدیران این جشنواره با همه شرایط کرونایی و با رعایت پروتکل های بهداشتی، تلاش زیادی دارند تا بتوانند جشنواره را به صورت حضوری برگزار کنند منتها به تازگی از سوی مدیریت جشنواره اعلام شد که به خاطر شرایط کرونایی و بحرانی شدن وضعیت با حفظ سلامتی مردم و هنرمندان تصمیم بر این شده که جشنواره به صورت آنلاین برگزار شود.
«حمید نیلی» آذر ماه سال گذشته به عنوان مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس منصوب و پس از آن در اسفند ماه نیز به عنوان دبیر جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شد. نیلی فارغالتحصیل مدیریت برنامهریزی فرهنگی در مقطع کارشناسی ارشد است. از جمله سوابق مدیریتی وی میتوان به مدیرعاملی انجمن هنرهای نمایشی ایران، مشاور عالی دبیر شورای فرهنگ عمومی، مدیرعامل مرکز آفرینشهای فرهنگی و هنری بسیج اشاره کرد. همچنین در حوزه تهیهکنندگی هنرهای نمایشی نیز میتوان به نمایشهای چون: پرواز ۷۲، زمهریر، سکوت سرخ، نقل کوثر، اروند خون و بسیاری دیگر اشاره کرد.
در ارتباط با نحوه برپایی جشنواره به صورت آنلاین با حمید نیلی گفتوگو کردیم اما وی مطرح کرد که در این رابطه بهتر است مدتی دست نگه داریم تا جزئیات کار مشخص شود، در ارتباط با شرایط بازبینی آثار در شرایط کرونایی، استقبال از جشنواره و بودجه مطالبی بیان شد که در ادامه میخوانیم:
*به عنوان سوال نخست درباره وضعیت برپایی آنلاین جشنواره پیشتر یک خبری از سوی روابط عمومی برای رسانهها ارسال شد که البته مباحثی کلی مطرح شد ما به صورت جزئی بفرمایید قرار است چه بخشهایی از جشنواره آنلاین و به چه صورتی انجام شود. با توجه به اینکه این جشنواره نخستین جشنواره تئاتری است که به صورت آنلاین در کشور و در شرایط کرونایی برپا میشود قطعا دغدغههای زیادی در این راستا وجود دارد...
بله همینطور است. با این تفاوت که ما از همان ابتدایی راه اندازی دبیرخانه دوره هفدهمین پلن (ب) را برای جشنواره به صورت آنلاین متصور بودیم بنابراین برایمان دور از ذهن نبود و نسبت به آن فکر کرده بودیم منتها درباره جزئیات کار اجازه دهید چند روز دیگری بگذرد و یک مرتبه آن را اعلام کنیم.
وگرنه شرایط کار برای ما مشخص است منتها جزئیاتش نیز باید مشخص شود. برخی از دوستان از ابتدا هم دغدغه کار آنلاین را داشتند و تصور میکردند که نباید جشنواره آنلاین برگزار شد و استدلالشان هم این بود که شاید منزلت تئاتر صدمه ببیند و نباید این کار را انجام دهیم منتها ما امیدوار هستیم که یک فضای جدیدی را بتوانیم در عرصه تئاتر با این جشنواره به صورت آنلاین راه بیاندازیم که با نگاه متفاوت است، بنابراین نظر خود من همیشه این بود که با کار انلاین نه تنها خدشه ای به تئاتر وارد نمیشود و منزلت تئاتر پایین نمیآید بلکه همه تلاشمان را میکنیم تا کارها بیشتر دیده شود و اتفاقات خوبی در جشنواره مقاومت رخ بدهد.
بنابراین برای انتشار جزئیات برپایی جشنواره آنلاین قدری دیگر نیز تأمل بفرمایید.
*پس درباره بازبینیهای هیئت انتخاب آثار برایمان بگویید چون میدانم که این روزها در حال بازبینی و انتخاب کارها هیئت انتخاب هستند، شرایط در این راستا به چه صورت است؟
بله در این رابطه باید عرض کنم که تمام تلاشمان را کردیم تا بازبینیها به صورت زنده صورت بگیرد، حتی تا روزهای آخر هم امیدوار بودیم که این اتفاق بیافتد اما با توجه به تأکیدی بر سلامت گروهها و بحران کرونا داشتیم که خب بالاخره جدی است، بازبینیهای زنده تبدیل به آنلاین شد و در حال حاضر گروهها به صورت آنلاین با هیئت بازبین جلسه دارند، نکات را دریافت میکنند و کارها دیده میشود، بعد از چند دقیقه هم نکاتی که بازبینها فکر میکنند گروهها باید در جریان قرار بگیرند، مطرح میشود و امتیازات داده و کارها دیده میشوند.
بازبینیهای زنده تبدیل به آنلاین شد و در حال حاضر گروهها به صورت آنلاین با هیئت بازبین جلسه دارند، نکات را دریافت میکنند و کارها دیده میشود، بعد از چند دقیقه هم نکاتی که بازبینها فکر میکنند گروهها باید در جریان قرار بگیرند، مطرح میشود
بنابراین خدا را شکر میکنیم که تا اینجای کار اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، امیواریم ما بتوانیم یک جشنواره خوب به لحاظ کمی و کیفی برگزار کنیم.
*آقای نیلی درباره شرایط مشارکت نهادها و سازمانها هم برایمان بگویید تا به حال همکاری نهادی قطعی شده است که بخواهید اعلام کنید؟
ببینید ما امیدوار هستیم که این اتفاق بیافتد با خیلی نهادها هم صحبت کردیم و موافقتهایی هم بعضا گرفتیم اما هنوز به اجرا نرسیده است. بنابراین منتظر هستیم و فعلا چیزی اعلام نمیکنیم. ما تلاش داریم امسال فضای جشنواره را از تمرکز صرف بر پایتخت جدا کنیم، یعنی استان هایی که برخوردار هستند و دوست دارند در این ایونت شرکت کنند را درگیر کنیم و من اعتقاد دارم که ظرفیت ما در عرصه فرهنگ و هنر آنقدر زیاد است که میتوانیم با تمرکز زدایی از پایتخت، این ظرفیت را در دیگر شهرها هم فعال و ایجاد کنیم. بنابراین تمام تلاشمان این بود که این نوع جشنوارههای ملی را در کل کشور تسری دهیم و امیدار هستیم که این کار را در جشنواره تئاتر مقاومت هم بتوانیم انجام دهیم.
برای مشارکت نهادها و سازمانها هم امیدوار هستیم که تا نهایی شدن به سرعت به رسانهها اعلام کنیم فعلا در حال جمع بندی و مذاکره در این رابطه هستیم.
*امسال نسبت به سالهای گذشته که خب بالاخره نه کرونا و نه بحرانی وجود داشت، استقبال گروه ها و هنرمندان از جشنواره به چه صورت بود؟ خودتان پیش بینی تان نسبت به جشنواره آن هم به شکل آنلاین مثبت است؟
به نظر من درست است که تئاتر این روزها نفسی میکشد اما خود نفس تئاتر با تحرکش زنده است، بهرحال ما چون از اول تکلیفمان مشخص بود و تصور این را داشتیم که ممکن است شرایط به این صورت بشود، بنابراین تمام تمهیدات را اندیشیدم و خوشبختانه از ابتدا میدانستیم چه کار میکنیم و با قدرت پیش رفتیم، زمانبندی طبق برنامه انجام دادیم و همه اتفاقات سر وقت انجام شد، بنابراین به نوعی جدیت ما برای برگزاری جشنواره ثابت شده بود و خدا را شکر میکنیم که بچهها و هنرمندان تئاتر هم به ما اعتماد کردند و همینجا از همه مشارکت کنندگان تشکر میکنم.
امیدوارم ما هم بتوانیم نتیجه اعتماد بچههای تئاتر را به خوبی جوابگو باشیم. به نظر من مدیران عرصه تئاتر نباید اجازه بدهند که این حوزه کم فروغ شود، ما از خیلی فضاها میتوانیم استفاده کنیم که کار را پررونق سازیم. ما فضایی را میشناسیم که با یک نفر هم میتواند اجرایش را داشته باشد و مخاطب را هم میتوانیم به نوعی به سمت کارهای آنلاین سوق دهیم بنابراین از اینکه شرایط تئاتر به گونهای شده که با یک نفر و دو نفر و کمترین پرسوناژ کارها به صحنه بروند، میتوانیم آن را تبدیل به بیشترین مخاطب با حضور پلتفرمهای جدید و زیاد کنیم.
در چارچوب حاشیههای دفاع مقدس کارها وسیعتر شده، مدافعان سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی، عرصههای مقاومت همه موضوعات ما شده است، اینها قدری ذائقههای هنرمندان را برای ورود به این عرصه نزدیک میکند.
یکی از دلائلی که فکر میکنم خانواده تئاتر برای حضور در این جشنواره به ما اعتماد کرد، همین امر بود که ما سعی کردیم تنور تئاتر را داغ نگه داریم. دلیل دیگر هم شاید این باشد که اولا مفاهیم مقاومت گسترده شده است، یعنی اگر ما قبلا در عرصه مقاومت تنها چیزی که به ذهن هنرمندانمان میرسید خود عرصه جنگ و دفاع بود، الان در چارچوب حاشیههای دفاع مقدس کارها وسیعتر شده، مدافعان سلامت، شهید حاج قاسم سلیمانی، عرصههای مقاومت همه موضوعات ما شده است، اینها قدری ذائقههای هنرمندان را برای ورود به این عرصه نزدیک میکند.
مفاهیم مقاومت تنها سنگر، دفاع مقدس، عملیاتها و خود جنگ هشت ساله با عراق نیست، بلکه مقاومت مفاهیم فراتری از اینها پیدا کرده است. خیلی هنرمندان الان با این رویکرده به این سمت آمدهاند کسانی که شاید سالها بود در این عرصه دیگر کار نمیکردند، نگاهها اگر سلیقهای نباشد رویکردها هم گستردهتر میشود و مطالبات هم که دراین زمینه وجود دارد و فکر میکنم کارهای خیلی بهتری از گذشته را شاهد باشیم.
*حضور دانشجویان به چه صورت بوده است؟
بهرحال یک بخش از جشنواره ما هم هر ساله دانشجویان هستند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم فاصلهای بین نسل دوران جنگ و نسل جدید که وارد دانشگاه میشوند، ایجاد شده است این فاصله باید شناخته شود و مفاهیم عرصه دفاع مقدس را گسترده کند شاید یک ذره مسئولان هنر تئاتر در عرصه دفاع مقدس سلیقههایشان با نگاههای جدید و نو متفاوت باشد اما ما باید تمام تلاشمان را بکنیم که این سیل عظیمی که در عرصه تئاتر وارد دانشگاه میشوند، از نگاه، قلم و ایدههایشان استفاده کنند.
وظیفه ما این است که نسل جدید را با معارف دفاع آشنا کنیم. خدا را شکر من خودم احساس میکردم که تعطیلی دانشگاه و نبود فضای مشخص برای دانشجویان باعث کمرنگ شدن این بخش می شود، اما حتی در بخش دانشجویی هم استقبال زیاد داشتیم.
خوشبختانه من با هیئت بازبین که صحبت میکردم، آنها هم میگفتند که روزهای سختی را برای داوران نهایی پیش بینی میکنند چرا که کارهای خیلی خوب و با کیفیتی به جشنواره رسیده و در این زمینه شاید انتخاب از بینشان کار سختی باشد.
*آقای نیلی در ارتباط با بودجه جشنواره برایمان بگویید با توجه به این هزینهها و اینکه بالاخره شرایط بودجه از نسل قبل دربارهاش برنامه ریزی شده است، دچار مشکلی نشدهاید یا اینکه بحث آنلاین شده جشنواره شرایط را بهتر کرده است؟
قطعا ما با بودجه جشنواره خیلی مشکل داریم چرا که همانطور که گفتید اولین صحبتها و گفت وگوها برای سال ۹۸ بوده است، حتی شاید کوچکترین چیزی که بخواهم اشاره کنم هزینه تندیسهای جشنواره است که الان باید آنها را با چند برابر قیمت تهیه کنیم.
البته من در اینجا یک تشکر ویژه از یاشار نادری به عنوان کسی که واقعا از ما حمایت کرد، دارم. خدا راشکر ما به لحاظ تزریق پول دچار مشکل نشدیم، دغدغه بالا رفتن هزینهها البته وجود دارد و کماکان هم هست اما امیدواریم این مشکل هم با کمک آقای نادری حل شود، بهرحال ما طبق زمانبندی پرداختیهایمان را داشتیم و تا به الان به نظرم در این فضا سربلند بودیم و امیدوارم بقیهاش نیز با کمک خدا حل شود.
در حال حاضر ما دو مشکل داریم نخست قیمتهایی که روز به روز بالاتر میرود و الان هم نسبت به پارسال چندین برابر شده و دوم اینکه ما یک جریان و فضایی در عرصه تئاتر راه انداخته ایم که اولین بار است و تا به حال نشده بنابراین نیاز به یاری داریم
منتها من عاجزانه از مسئولان جشنواره درخواست میکنم که ما در زمینه هزینههای جاری جشنواره کمک حال ما باشند بهرحال ما تا به حال با اجراهای زنده روبه رو بودیم شاید الان یک عده بگویم که دیگر هزینههای اسکان از شهرهای دیگر نیست اما درست است منتها در کار آنلاین هم هزینهها به مراتب متفاوت و بیشتر میشود چرا که کیفیت برای ما حرف اول را میزند. امیدوارم که مسئولان جناب آقای نادری خودشان پیگیر شوند، بقیه دوستان و تصمیم گیرندگان نیز این ها را مدنظر قرار دهند.
در حال حاضر ما دو مشکل داریم نخست قیمتهایی که روز به روز بالاتر میرود و الان هم نسبت به پارسال چندین برابر شده و دوم اینکه ما یک جریان و فضایی در عرصه تئاتر راه انداخته ایم که اولین بار است و تا به حال نشده، با توجه به اینکه کیفیت حرف اول را در مجموعه میزند، این هزینهها هم باید متفاوت شود. امیدوارم با نگاه مثبت به جشنواره و کمک مسئولان بتوانیم یک کار نو و خوب در عرصه دفاع مقدس را رقم بزنیم و بودجه خوبی به جشنواره تزریق شود.
*نکته پایانی؟
در نهایت من فکر میکنم که اگر این دوره پساکرونا به خیر بگذرد، جدا از اینکه تئاتر زنده میماند و مخاطبش منتظر میمانند اتفاقات خوبی هم در عرصه کارهای آنلاین رخ میدهد هرچند تئاتر به روش سنتی غایت همه ما هست منتها باز هم میتوانیم در این شرایط اتفاقات خوبی رقم بزنیم.
ارسال نظر